vira-sanaat-logo
اجزای تشکیل‌دهنده بلبرینگ و وظایف آن‌ها

اجزای تشکیل‌دهنده بلبرینگ و وظایف آن‌ها

امروزه بلبرینگ تقریبا در همه وسایلی که دارای حرکت چرخشی هستند، از صندلی‌های چرخان گرفته تا ماشین آلات پیچیده صنعتی، باهدف کاهش اصطکاک و ساییدگی سطح درحال حرکت، کاربرد دارد. این اختراع مهم ما انسانها نقشی مهم و انکار ناپذیری در تمامی حوزه مکانیکی داشته و اگر بلبرینگ‌ها وجود نداشتند، قطعات متحرک با فرسودگی و اصطکاک بالایی مواجه شده و نیاز به تعویض‌های مکرر، هزینه و سهولت استفاده از از قطعات را تا جایی بالا میبرد که قطعا امکان استفاده از خیلی ازانها برای بسیاری از ما امکان پذیر نبود. هر بلبرینگ صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل‌شده است، هر یک از این اجزا ویژگی‌ها و وظایف منحصربه‌فرد خود را دارند و به‌تناسب با آن وظیفه‌ها را انجام می‌دهند. اجزای اساسی یک بلبرینگ صنعتی عبارت‌اند از:

  • قفسه یا cage:

قفسه یا کیج یکی از اجزای حیاتی بلبرینگ صنعتی است که ساچمه‌ها را در خود جای‌داده و از تماس مستقیم آن‌ها با یکدیگر جلوگیری می‌کند. قفسه‌ها می‌توانند به سه صورت جامد، پلیمری و پرس شده باشند و جنس آن‌ها معمولاً از برنج، فولاد آلیاژی، پلاستیک یا مخلوطی از آن‌ها باشد. انتخاب مواد قفسه برای بلبرینگ‌ها باید باملاحظه به عواملی مانند سرعت چرخش، دما، صدا، میزان بار، محیط کاری و گشتاور مرتبط با کارکرد آن صورت گیرد. در واقع میتوان گفت این بخش تضمین میکند که ساچمه‌ها همواره در فاصله مناسبی نسبت به هم قرار داشته و در نتیجه توزیع بار بهینه و طول عمر بلبرینگ بیشتر میشود. بطور کلی هدف اصلی انتخاب گزینه مناسب است که وزن کم را در ازای تحمل دما و وزن بالا به دهد؛ برای مثال در بیشتر بلبرینگ‌های شیار عمیق با توجه به ذات کارکردی آنها از قفسه های فولادی استفاده میشود.

  • ساچمه:

ساچمه‌ها یا عناصر غلتان موجود در بلبرینگ ها نیز بسیار مهم و میتوان گفت جز اصلی تشکیل دهنده بلبرینگ ها هستند. این توپها در انواع مختلف می‌توانند شکل‌ها گوناگونی داشته باشند (ازجمله گرد، سوزنی، استوانه‌ای، مخروطی و بشکه‌ای). جنس ساچمه‌ها معمولاً از آلیاژهای فولادی کروم با خلوص بالا، سرامیک یا پلاستیک است. هر نوع ساچمه ویژگی‌های خاص خود را برای تحمل نیروها و شرایط مختلف دارد. به‌عنوان‌مثال، ساچمه‌های گرد برای بارهای شعاعی و محوری کاربرد دارند در حالی که ساچمه های استوانه ای سطح تماس بیشتری داشته و همن امر موجب این میشود که بار بیشتری تحمل کند(در حالیکه نمیتواند سرعت بالا را تحمل کند).

در خصوص نسبت سطح مورد تماس بلبرینگ با ساچمه میتوان گفت که هرچه این سطح بیشتر باشد سرعت بلبرینگ کمتر و وزن مورد تحمل بلبرینگ بیشتر میشود.

انتخاب فرم ساچمه میتواند روی میزان بار مجاز، جهت نیروی وارد شده به بلبرینگ و فضای لازم برای نصب آن تاثیر دارد.

  • کاسه‌نمد:

کاسه‌نمد به‌منظور جلوگیری از نشتی و ورود مواد خارجی نظیر روغن هیدرولیک بین رول‌ها و کنس‌های داخلی و خارجی بلبرینگ استفاده می‌شود. این قسمت‌ها عمدتاً از مواد الاستومری نظیر پلیمر ساخته می‌شوند و دارای خاصیت ارتجاعی هستند. کاسه‌نمدها ممکن است تماسی (برای تماس با کنس داخلی) یا غیر تماسی (بدون تماس با کنس داخلی) باشند و متناسب با شرایط کاری، جنس مناسبی برای آن‌ها انتخاب می‌شود.

اجزای تشکیل‌دهنده بلبرینگ

  • رینگ (کنس) داخلی و خارجی:

کنس‌های داخلی و خارجی بلبرینگ اجزای اصلی و تعیین‌کننده آن‌ها هستند. این قسمت‌ها معمولاً از فولاد آلیاژی با خلوص بالا ساخته می‌شوند و وظیفه نگه‌داری ساچمه‌ها در مکان مناسب و فراهم کردن سطحی برای چرخش ساچمه‌ها دارند. در برخی موارد، برای کاهش وزن، کنس‌های پلاستیکی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما مقاومت حرارتی آن‌ها کمتر از نوع فولادی است.

با ترکیب کنس با دیگر اجزای بلبرینگ میتوانیم 3 حالت کلی داشته باشیم:

1- بلبرینگ‌هایی که ساچمه و کنس در آن‌ها یک تکه اند مثل بلبرینگ شیار عمیق 2- بلبرینگ‌هایی که در آن‌ها کنس بیرونی مستقل بوده و ساچمه‌ها به بخش داخلی از کنس چسبیده اند مثل رولبرینگ مخروطی 3- بلبرینگ‌هایی که در آن‌ کنس و ساچمه به طور کامل از هم مستقل بوده و کاملا جداگانه و آزاد حرکت میکنند مثل بلبرینگ‌های کف گرد

این اجزا به هم ترکیب‌شده و در تولید بلبرینگ‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. انتخاب درست مواد و طراحی مناسب آن‌ها برای تطابق با شرایط محیطی و نیازهای کاربران بلبرینگ صنعتی بسیار حائز اهمیت است. هرکدام از این اجزا با دقت طراحی و تولیدشده تا بلبرینگ‌ها به‌صورت بهینه عمل کنند و در انتقال نیروها و جلوگیری از اصطکاک مؤثر باشند.

شما میتوانید برای انتخاب درست و مناسب بلبرینگ با مشاوران مان از طریق راه های ارتباطی اعلام شده در سایت در تماس باشید تا در خریدی درست و باکیفیت شما را راهنمایی و کمک کنند