vira-sanaat-logo
رولبرینگ چیست و چه تفاوت های با بلبرینگ دارد

رولبرینگ چیست و چه تفاوت های با بلبرینگ دارد

رول برینگ نیز یکی از انواع و اقسام بلبرینگ است اما با یکسری از تفاوت ها، البته که کاربد آنها یکسان می باشد. رول برینگ از طریق غلطتکی که دارد باعث ایجاد حرکت نسبی دو قطعه میشود. سطح تماس ساچمه آن با دیگر سطح ها در رول برینگ مانند یک خط است و باعث فشار بالایی از نوع شعاعی میشود اما اگر این فشار از نوع محوری باشد این مسئله کاملا برعکس شده و فشار زیادی را متحمل نمی شود.

رول برینگ ها انواع و اقسام مختلفی دارند که در این نوشته ما قصد داریم شما را با انواع آنها آشنا کنیم و درباره مزایا و کاربرد های آنها صحبت کنیم. تا پایان این نوشته همراه ما باشید.

تفاوت رول برینگ و بلبرینگ در چیست ؟

در واقع میتوان گفت اصلی ترین و مهم ترین تفاوت رول برینگ و بلبرینگ در نیروی وارد شده به آنها می باشد. باید با بررسی نوع نیروی وارده یکی از آنها را انتخاب و استفاده کرد. همانطور که در چیستی رول برینگ توضیح دادیم، رول برینگ ها در نیروی وارده از نوع شعاعی عملکرد بهتری دارند. اما اگر نیروی وارده از نوع محوری یا هر دو باشد یعنی هم شعاعی و هم محوری آن زمان باید از بلبرینگ استفاده نمود.

اجزای تشکیل دهنده رول برینگ

  • حلقه یا کنس داخلی
  • حلقه یا کنس خارجی
  • اجزای غلتان
  • قفس یا نگهدارنده

انواع رول برینگ

  • رول برینگ سوزنی : این نوع رول برینگ تحمل بار شعاعی را دارد. مانند رول برینگ استوانه ای است اما با غلتک های بلند و کم قطر است. در دو مدل دو ردیفه و یک ردیفه عرضه میشوند. به این دلیل این نام را به آن دادند که دارای ساچمه ای استوانه ای شکل طولانی و نازک است که بسیار شبیه به سوزن می باشد. قطر این رول برینگ معمولا چهار برابر طول آن است. معمولا در چرخش انگشت شلاق، پمپ، کمپرسور و انتقال مورد استفاده قرار میگیرد.

  • رول برینگ مخروطی : رول برینگ مخروطی سه نوع دارد : مخروطی یک ردیفه، مخروطی 2 ردیفه و مخروطی 3 ردیفه. دارای شیار داخلی و خارجی می باشد که میتواند بار شعاعی و محوری را باهم تحمل کند. نکته مهمی که باید ذکرشود، رول برینگ مخروطی یک ردیفه فقط میتواند بارهای محوری را فقط از یک جهت تحمل کند، به همین دلیل است که در کنار یک بیرینگ دیگر که بار محوری در جهت مخالف یتواند تحمل کند، به کار میبرند.

  • رول برینگ استوانه ای : رول برینگ استوانه ای دو نوع شناور و غیر شناور را شامل میشود. میتواند بار های بالا را تحمل کند و ساچمه های آن به صورت استوانه ای می باشد. علاوه بر اینکه به دو نوع شناور و غیر شناور تقسیم میشود در انواع مختلفی مثل یک ردیفه، پر غلتک و کف گرد نیز یافت می شود. همانطور که گفته شد شکلی اصلی اجزای آن به شکل استوانه می باشد اما برای افزایش طول عمر رولبرینگ رول ها را با سطحی لگاریتمی می سازند، اینکار باعث میشود که تمرکز تنش نیز کاهش یابد. برای افزایش روانکاری و افزایش ضخامت لایه روغن، سطح داخلی لبه های رینگ ها را در زمان ساختن به سمت بیرون شیب دار می سازند. این رول برینگ در صنعت بسیار پرکاربرد می باشد برای مثال، در تجهیزات انتقال نیرو، ویبراتورها و در کارگیر ماشین های ابزار و شفت های دستگاه برش استفاده میکنند.

  • رول برینگ شناور : به طرح های N و NU رول برینگ شناور میگویند.رول ها در این مدل به سادگی میتوانند روی رینگ بدون لبه در راستای محوری حرکت کنند. به عبارت ساده تر اگر لبه رول برینگ ها بر آمده نباشد به آن رول برینگ شناور می گویند.

  • رول برینگ غیر شناور : به طرح های NJ رول برینگ غیر شناور میگویند. رول های در این رول برینگ فقط از یک سمت میتوانند حرکت کنند، به بیان ساده تر این رول برینگ بار را فقط از یک جهت می تواند تحمل کند.

  • رول برینگ بشکه ای : دارای خاصیت خود میزانی می باشد و برای باهای شعاعی ضربه ای رول برینگ مناسبی است. این رول برینگ از نوع خود تنظیم کننده است و در نتیجه به هم راستا نبودن زاویه شفت نسب به محفظه خود یا یاتاقان یا خم شدن شفت در زمان کار حساس نیست. رول برینگ های استوانه ای نسبت به رول برینگ های خود تنظیم کننده تحمل بیشتری و بالاتری در بار شعاعی و محوری را دارا هستند. این رول برینگ ها معروف هستند به خانواده تحمل بارهای سنگین. در این رول برینگ از ساچمه استوانه ای متقارن بلند با قطر زیاد استفاده میکنند. این ساچمه با استوانه ای متقارن باعث می شود این رول برینگ تحمل بار بالایی داشته باشد.

چگونه یک رول برینگ خوب داشته باشیم ؟

رول برینگ ها انواع و اقسام مختلفی دارند که در این نوشته ما قصد داشتیم شما را با انواع آنها آشنا کنیم و درباره مزایا و کاربرد های آن صحبت کنیم، امیدواریم مقاله ای مفید برای شما بوده باشد. شما میتوانید برای آشنایی با انواع و اقسام وسایل صنعتی مقاله های موجود در سایت ما را مطالعه کنید. برای خرید انواع رول برینگ و انواع اقسام وسایل مورد نیاز در صنعت به سایت ما مراجعه کنید. همه کالا ها دارای ضمانت می باشند و بهترین نوع آن برای شما عرضه میشود.