vira-sanaat-logo
نیدل برینگ چیست و چه کاربردهای دارد

نیدل برینگ چیست و چه کاربردهای دارد

نیدل برینگ یا Needle bearing نوعی یاتاقان یا به طور صنعتی اگر بخواهیم بگوییم نوعی از رول برینگ های صنعتی است. ندیل برینگ جز رول برینگ های استوانه ای می باشد. نیدل برینگ دارای دو جز اصلی است، این دو جز اصلی عبارت اند از ساچمه های سوزنی شکل و قفسه یا همان نگهدارنده ساچمه است. قفسه وظیفه نگهداری از ساچمه ها را دارد.

در این نوشته قصد داریم شما را با نیدل برینگ ها آشنا کنیم و بگیم که چه کاربرد هایی دارد و در کجا از آن میشود استفاده کرد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

رول برینگ چیست ؟

همانطور که در ابتدای نوشته گفتیم نیدل برینگ جز دسته ای از رول برینگ ها است، بنابراین بیایید ابتدا با رول برینگ آشنا شویم. رول برینگ نیز یکی از انواع و اقسام بلبرینگ است اما با یکسری از تفاوت ها، البته که کاربد آنها یکسان می باشد. رول برینگ از طریق غلطتکی که دارد باعث ایجاد حرکت نسبی دو قطعه میشود. سطح تماس ساچمه آن با دیگر سطح ها در رول برینگ مانند یک خط است و باعث فشار بالایی از نوع شعاعی میشود اما اگر این فشار از نوع محوری باشد این مسئله کاملا برعکس شده و فشار زیادی را متحمل نمی شود.

اجزای تشکیل دهنده رول برینگ

  • حلقه یا کنس داخلی
  • حلقه یا کنس خارجی
  • اجزای غلتان
  • قفس یا نگهدارنده

رول برینگ استوانه ای چیست ؟

همانطور که گفته شد که نیدل برینگ جز دسته رول برینگ استوانه ای است. رول برینگ استوانه ای دو نوع شناور و غیر شناور را شامل میشود. میتواند بار های بالا را تحمل کند و ساچمه های آن به صورت استوانه ای می باشد. علاوه بر اینکه به دو نوع شناور و غیر شناور تقسیم میشود در انواع مختلفی مثل یک ردیفه، پر غلتک و کف گرد نیز یافت می شود. همانطور که گفته شد شکلی اصلی اجزای آن به شکل استوانه می باشد اما برای افزایش طول عمر رولبرینگ رول ها را با سطحی لگاریتمی می سازند، اینکار باعث میشود که تمرکز تنش نیز کاهش یابد. برای افزایش روانکاری و افزایش ضخامت لایه روغن، سطح داخلی لبه های رینگ ها را در زمان ساختن به سمت بیرون شیب دار می سازند. این رول برینگ در صنعت بسیار پرکاربرد می باشد برای مثال، در تجهیزات انتقال نیرو، ویبراتورها و در کارگیر ماشین های ابزار و شفت های دستگاه برش استفاده میکنند.

جزئیات بیشتر درباره نیدل برینگ

نیدل برینگ ها دارای دو جز اصلی هستند، این دو جز اصلی عبارت اند از ساچمه های سوزنی شکل و قفسه یا همان نگهدارنده ساچمه است. قفسه وظیفه نگهداری از ساچمه ها را دارد. نیدل برینگ ها برای متصل کردن بر روی محورهای افقی به صورت شعاعی و همچینین برای متصل کردن بر روی محورهای عمودی به طور کف گرد در کارخانه ها تولید می شوند.

نیدل برینگ ها به دلیل اینکه دارای ساچمه هایی با قطر بسیار کم هستند، وزن و حجم آن ها نسبت به رول برینگ ها و بلبرینگ ها بسیار کمتر است. این اندکی وزن و حجم باعث میشود گاهی به صورت یک واشر یا رینگ نیز دیده شوند.

نیدل برینگ ها به دلیل قطر کم ساچمه ها اغلب با تنسایل مقاومت کششی بالایی تولید می شوند. این به این دلیل است که مقاومت مناسبی نسبت به عمل های تنش زا داشته باشند. سرعت نیدل برینگ ها نسبت به رول برینگ های دیگر و بلبرینگ ها بسیار بالاتر است. نیدل برینگ ها معمولا از رول برینگ های دیگر به صرفه هستند زیرا، از متریال محدود تری استفاده میکنند و همچنین هزینه کمتر در حمل و نقل آنها به دلیل سبک تر بودن است که باعث میشود این قطعه صنعتی نسبت به دیگر قطعه های صنعتی رول برینگ هزینه کمتری داشته باشد.

کاربرد های نیدل برینگ ها

  1. در صنعت هوا و فضا بسیار از آن استفاده میشود زیرا، در صنعت هوا و فضا کاهش وزن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و همیشه سعی در کاهش وزن قطعات وسایل هوایی دارند.
  2. از دیگر کاربرد های آن میتوان به استفاده در وسایل اندازه گیری اشاره کرد. در وسایلی مانند کولیس که یکی از وسایل اندازه گیری صنعتی است بسیار پر کاربرد می باشد. همچنین در ساعت ها نیز از نیدل برینگ ها برای اندازه گیری استفاده می‌کنند.
  3. امروزه استفاده از نیدل برینگ ها در صنعت سیستم فرمان ماشین آلات نیز بسیار گسترده شده است.

برند هایی که نیدل برینگ تولید میکنند

  • برند تیمکن TIMAKEN در آمریکا
  • برند INA در آلمان
  • برند NACHI در ژاپن این سه از معروف ترین برند های تولید کننده نیدل برینگ در دنیا هستند.

چگونه یک نیدل برینگ خوب داشته باشیم ؟

نیدل برینگ ها انواع و اقسام مختلفی دارند که در این نوشته ما قصد داشتیم شما را با انواع آنها آشنا کنیم و درباره مزایا و کاربرد های آن صحبت کنیم، امیدواریم مقاله ای مفید برای شما بوده باشد. شما میتوانید برای آشنایی با انواع و اقسام وسایل صنعتی مقاله های موجود در سایت ما را مطالعه کنید.

برای خرید انواع نیدل برینگ و انواع اقسام وسایل مورد نیاز در صنعت به سایت ویرا صنعت میلاد مراجعه کنید. همه کالا ها دارای ضمانت بوده و بهترین برندها با بهترین کیفیت برای عرضه به شما گردآوری شده است.